18 největších lží, triků a manipulací finančních poradců, bank a influencerů

Lež má krátké nohy. Ve finančním světě to tak bohužel úplně neplatí. Někdy může být podpis smlouvy s bankou synonymem podpisu vlastní krví ďáblu. Dávejte si pozor na těchto 18 největších lží, triků a manipulací, finančních poradců, bank a influencerů, kterými je finanční svět prošpikován.

Banky, investiční společnosti, finanční poradci ale i investiční influenceři mohou mít velmi neblahý dopad na vaše peněženky.

Dejte si na ně dobrý pozor!

Největší lži a triky finančních poradců, bank a influencerů

Některé odkazy v článku mohou být předmětem affiliate marketingu. Přečtěte si, jak Rozbité prasátko vydělává peníze!

lži a triky finančních poradců bank sociální sítě

1. Hrátky s čísly

Není nic jednoduššího než lhát pomocí čísel. Experti na to téma jsou především politické strany – podsekávání grafů, zavádějící reprezentace kategorií, chybné vykreslení, nevhodně zvolená logaritmická měřítka – to vše může významně zamávat s míněním voličů.

vývoj mzdy ČSSD

Politické strany ale nejsou jediné. Televize, magazíny ale i finanční instituce s oblibou “zahlazují stopy” tak, aby jim čísla pasovala na jejich názory. Anebo se prostě jen dopustí chyby z neznalosti. To v každém případě může vést ke zmatení i jinak vzdělaných a pozorných čtenářů a čtenářek.

logaritmický graf

Dávejte si na takovéto lživé a zavádějící praktiky pozor. Výborný článek spolu s vysvětleními a ukázkami na toto téma si můžete přečíst na iDnes.

Zde se také nabízí popíchnutí celého vědního oboru technické analýzy, který spočívá v tom, že investoři nakupují a prodávají akcie na základě trendů a korelací v grafech. Vznikla tak například investiční teorie, která předpovídá vývoj cen kapitálových trhů na základě délky ženských sukní v dané době (Hemline theory).

Je to asi stejně absurdní, jako téměř perfektní korelace mezi spotřebou sýra a počtu lidí uškrcených ve vlastních povlečeních.

2. Hrátky se slovy

Lze samozřejmě manipulovat s čísly, ale slovní hříčky jsou také oblíbeným trikem bank a investičních poradců! Jak jinak by také mohli prodávat často zcela neadekvátní či rizikové produkty důvěřivým zákazníkům.

Proto jsem si připravil slovníček nejčastějších výrazů spolu s jejich překladem. Jde se na to!

  • Dynamický -> Velmi rizikové a volatilní
  • Vyvážený -> O něco méně rizikové, stále velmi rizikové a volatilní
  • Konzervativní -> Zhodnocení nižší než inflace
  • Výhodný -> Rozhodně výhodné pro banku, o něco méně výhodné pro zákazníky
  • Vysoký zisk -> Sype to více než spořicí účet
  • Férový -> Je to drahé, ale zasloužíme si to
  • Bezpečný -> Je to pojištěné, v případě krachu to není na nás
  • Garantovaný -> Viz předchozí pojem
  • Nižší splátky -> Budete nám splácet delší dobu za více peněz
  • Flexibilní splátkový kalendář -> Viz předchozí pojem
  • “Jen” -> Nabízíme o 0,05 % výhodnější podmínky než konkurence
  • “Až” -> Nabídka, na kterou pravděpodobně nedosáhnete
  • “Již od” -> Viz předchozí pojem

Tak až příště zase budete pročítat reklamní letáky, berte tahle “buzzwords” s velkou dávkou soli.

Malá ukázka z titulní strany penzijního spoření od ČSOB.

ČSOB BUZZWORDS UPDATE

3. Garance zisků

Věta, kterou by každá investiční společnost měla mít uvedenou vždy na titulní straně pod svým jménem, zní následovně:

Historická výnosnost není nikdy garancí budoucích výnosů.

To je bohužel realita investování. Předchozí výsledky, ať už jsou jakékoliv, nikdy nepředznamenávají budoucí vývoj. Nikdo na světě nedokáže předpovědět budoucnost.

Rostl americký index S&P 500 od začátku 20. století téměř o 10 % ročně? Ano! Musí tomu tak být do nekonečně? V žádném případě!

Jako investoři nemáte nikdy nic garantovaného. Ve chvíli, kdy se vzdáváte svých peněz ve prospěch někoho jiného, vkládáte víru v jejich zhodnocení někomu jinému, kdo ji může, ale nemusí naplnit. A je jedno, zda jde o ETF fondy, státní dluhopisy, kryptoměny, zlato nebo P2P půjčky.

I proto je neuvěřitelně důležitá diverzifikace vašich prostředků pro případ, kdyby se některé části vašich portfolií nedařilo tak, jak byste si představovali.

Investování je hra pravděpodobností a na 100% jistotu nikdy nenarazíte. Teda snad kromě komerčních článků od autorů, kteří nejspíš nevědí, o čem mluví.

aktualne garantovane investice

4. Nafouknutá čísla

Není nic horšího, než když vás někdo láká na hory doly. Internet je plný pochybných webů, které nabízejí zhodnocení v desítkách a někdy i stovkách procent.

Dejte od takových nabídek ruce pryč.

zhodnoceni 25 procent

Nikdo na světě není schopný pravidelně a spolehlivě předpovídat aktiva, jejichž cena poroste do nebe. Samozřejmě je možné mít štěstí a koupit (nebo prodat) Bitcoin těsně před tweetem Elona Muska, ale provádět takové obchody se železnou pravidelností je nemožné. O dalších chybách investorů jsem se rozepsal v tomto článku.

Pointa je taková, že byste měli být extrémně obezřetní, kdykoliv někdo proklamuje návratnost vyšší než 10 až 15 %. Pamatujte, že vyšší slibovaná návratnost je vždy spojena s o to vyšším rizikem.

A úměra rozhodně není přímá.

5. Srovnání s jinými třídami aktiv

Proč byste měli uchovávat peníze na spořicích účtech, když cena Bitcoinu letí na měsíc?

Možná proto, že každá kategorie investic má ve vašem portfoliu trochu jiné místo. Stejně jako nemůžete srovnávat výkonnost běhu sprinterů s ultramaratonci, neměli byste se pouštět do srovnání spořicích účtů a akcií. Každá z kategorií má svá pro a proti a jsou s nimi spojená jiná rizika.

Takže až vás příště zase bude někdo přesvědčovat, že držet 6-12 platů na spořicím účtu, který nic nevynáší, zatímco byste peníze mohli nasypat do nejslibnějších akcií, s klidem mu oponujte, že právě bezpečnost klasického spořicího účtu je parametr, který preferujete pro vaši finanční rezervu.

6. Absence benchmarků

Náš investiční fond dosahuje zhodnocení 5,5 %!

No a co?

Všichni investoři by si vždy měli především klást otázku, co uvedená návratnost vlastně znamená

Tento problém úzce souvisí s předchozím bodem ohledně srovnání s jinými třídami aktiv, jelikož široká veřejnost má v podvědomí, že spořicí účty vynáší všehovšudy nula nula prd. Uvidí-li najednou návratnost fondu 5 % a více, ti samí lidé okamžitě na nabídku kývnou, ačkoliv jde o kategorii aktiv, kde není žádný problém dosahovat při stejném riziku i na téměř dvojnásobné zhodnocení.

Přesně z toho důvodu je vždy důležité srovnávat stejné kategorie aktiv proti sobě. Kdyby přišla vaše dítka ze školy a říkala, že dostala 10 bodů z testu z matematiky, asi by vám to také mnoho neřeklo. Šlo o 10 bodů z 10? Nebo 10 bodů ze 100? To je pořádný rozdíl!

A stejně tak tomu je u investic. Jestliže aktivně řízený podílový fond s americkými akciemi dosahuje na návratnost 5 %, kdežto index S&P 500 za stejné období přesahuje magickou hranici 10 %, možná je na místě si klást otázku, zda má smysl takovou investici vůbec držet.

Zde opět krátký výňatek z podkladů penzijního spoření od ČSOB. Je těžké říct, zda se fondu daří dobře či nikoliv, jestliže vůbec nevíme, s čím bychom jeho výkonnost vlastně měli srovnávat.

CSOB benchmark

Pokud si chcete přečíst další kritiku českých penzijních fondů, odkážu vás na tento článek.

7. Časově omezené nabídky

500 Kč bonus k první investici!

O 0,5 % vyšší úrok (na prvních 6 měsíců), pokud smlouvu uzavřete do konce měsíce!

Odpuštění poplatků při náboru nových zákazníků!

reiffka prodloužená akce
nový účet 500 Kč

To je jen několik lákadel, na kterých finanční společnosti testují sílu vašich vůlí.

Na lepších či výhodnějších podmínkách na produkt, který opravdu chcete, samozřejmě není nic špatného, ba naopak. Pokud jste přesvědčeni na 100 % o tom, že chcete stavební spoření, možná se vyplatí počkat na nějakou promo akci s výhodnějšími podmínkami.

Rozhodně by ale časově omezené nabídky či zvýhodnění neměly být rozhodujícím faktorem při výběru služby. Banky mají marketingové akce na nábor nových klientů moc dobře spočítané a vědí, že 500 Kč k dobru na váš bankovní účet se jim velmi brzy vrátí.

Rozhodujte se s klidnou hlavou a teprve poté hledejte výhodnější akce, ne naopak.

8. Podmínky pod čarou

Už se vám někdy stalo, že jste žádali o proplacení pojištění jen proto, abyste s údivem zjistili, že se na váš konkrétní případ pojistka vlastně nevztahuje?

Mně ano!

To jsem si takhle jednou na dovolené uštípl kus zubu jen abych zjistil, že moje prémiové cestovní pojištění kryje poškození zubu od 25 % celkové plochy a více! Zda započítávají i kořen, netuším. Asi nemá cenu dodávat, že jsem si musel následnou opravu zaplatit ze svého.

A podobnou příhodu s neuznanou pojistkou má snad každý! Za dobu, kdy jsem pracoval jako mobilní technik pro hlášení pojistných událostí, jsem jich viděl víc než dost.

Naprosto chápu, čeho se pojišťovny snaží dosáhnout – chtějí co nejlépe popsat situace, ke kterým může nastat a podle čeho se budou hodnotit. Není nic horšího než dva různé výklady toho samého a právě detailně sepsaná pravidla pojišťovnám spoustu výdajů na soudní spory.

To ale neznamená, že z toho máme mít my jakožto zákazníci radost.

Když řešíte cestovní pojištění nebo povinné ručení, asi nechcete pročítat 25 stránek podmínek napsané písmem velikosti 7.

Jak z toho ven? Napadá mě poměrně jednoduché řešení, které například aplikovali v Mutumutu u jejich životního pojištění a o kterém já velmi vážně momentálně uvažuji (a chystám na téma životního pojištění článek).

Spíše, než vyjmenovávat stovky podmínek, na co se pojištění vztahuje, pojišťovny by mohli vyjmenovat 5-10 nejčastějších situací, kdy náhrady naopak zamítají! Zákazníkům by to hned ulehčilo rozhodování a takový přístup je mi velmi sympatický.

Mutumutu

Ať je to jak chce, bohužel jsme jako zákazníci vždy zodpovědni za to, co podepíšeme. Čím finančně významnější rozhodnutí děláte, tím více času a úsilí byste měli věnovat čtení smluvních podmínek.

9. Zadarmo!

Nic není zadarmo. Víc asi netřeba dodávat.

10. Státní podpora

Myslím si, že ambice státu motivovat občany k tomu, aby se starali o své finance a nespoléhali se jen a pouze na důchod, je bohulibá, a právě podpora určitých finančních produktů či daňové výhody je k tomu mají přivést.

Problémem v této rovnici je kombinace státního a soukromého sektoru, kdy soukromý sektor dost využívá zájmu lidí o produkty se státní podporou (stavební a penzijní spoření). Banky ze státních podpor dělají největší lákadla investičních produktů, a poté si z nich ukrajují na poplatcích tučná procenta

A to je škoda.

11. Vyšší poplatky = vyšší výkonnost

Očekávat vyšší návratnost za vyšší poplatky je podobné, jako chtít vyrýsované tělo při návštěvách dražších fitness center. Dokonce bych řekl, že máte vyšší šanci na vyrýsované tělo z předraženého fitness centra, jelikož právě cena členství by pro vás mohla být dostatečně motivujícím faktorem!

Bohužel v investičním světě neplatí, že za více peněz si koupíte více muziky. Je tomu přesně naopak. Dokonce existují studie, z jejichž závěrů plyne, že průběžné náklady investičních fondů jsou nejlepším prediktorem budoucích výnosů!

Tak například ze studie od Morningstar vyplývá poměrně rozhodně, že čím levnější fond, tím lepších budoucích výnosů bude dosahovat oproti svým dražším alternativám.

morningstar poplatky

Pokud byste nevěřili, tak na dalším obrázku máte ukázku toho, kolik vám poplatky sežerou za 40 let při průměrné návratnosti 7 % ročně z celkové hodnoty vašich portfolií.

kolik sezerou poplatky z portfolia

S tím se těžko bojuje, ať už vaše portfolio spravuje sebelepší manažer.

Na poplatcích záleží a je ve vašem vlastním zájmu je držet nízko.

12. Celebrity

Taky na vás na YouTube vyskočila reklama na brokera XTB s Josém Mourinhem? Co asi takový José Mourinho ví o investování, když za ním s velkou pravděpodobností stojí člověk, který se o jeho finance stará (samozřejmě za zajímavé finanční ohodnocení).

14 xtb mourinho

To je zkrátka marketing. Nicméně tvář známé osobnosti může přitáhnout k investování lidi, kteří pak skončí v statistice napsané drobným těžko čitelným písmem pod reklamou, a to že 79 % lidí obchodujících s CFD kontrakty skončí ve ztrátě.

Nenechte se velkými osobnostmi zblbnout a nalákat do spárů firem, o kterých byste jinak ani neuvažovali. Vypěstujte si imunitu vůči online reklamám.

13. Zaručené tipy na akcie

Představte si, že máte seznam 1.000 emailových adres opravdových lidí. Rozhodnete se udělat sociální experiment, kdy 500 lidem pošlete tip, že konkrétní akcie poletí nahoru, kdežto druhé polovině pošlete tip na tu samou akcii, ale s odhadem, že poletí dolů.

Ať to dopadne jak chce, jedna polovina doručitelů od vás obdrží správný tip. Tuto polovinu si poté ponecháte a po pár dnech až týdnech postup opakujete – vyberete si náhodnou akcii, předpovíte její růst či propad a rozešlete svůj tip každé z poloviny zbývajících 500 lidí.

250 lidí v takovou chvíli již obdrželo po druhé za sebou správný tip na akcii a zpozorněli. 

Pošlete třetí tip, který opět rozdělí kontrolní skupinu a vám zbyde 125 lidí z 1.000, kteří od vás 3x za sebou obdrželi správnou předpověď pohybu ceny akcie.

Ve čtvrtém emailu této skupině pošlete nabídku předplatného vašich “zaručených” tipů a máte vyhráno. A tak snadné to je.

Sázení na pohyb té či oné akcie je hra pravděpodobností, o čemž se můžete dočíst z článku, kde je srovnáno aktivní a pasivní investování.

Stačí se párkrát trefit a je z vás akciový guru. A pokud se netrefíte, nevadí, stačí výsledky nezveřejnit nebo počkat pár měsíců či let a můžete začít s novým štítem. Čím déle se takovým předpovídáním živíte, tím více se budete blížit úspěšnosti 50 %. A ta nejznámější jména budou dokonce pod ní.

Lidé, kteří předpovídají pohyb akcií, vydělávají spíše z mediálního humbuku než z úspěšnosti svých předpovědí.

Začněte investovat

Nejrychlejší cesta, jak dosáhnout na finanční nezávislost, je pomocí investování. Nečekejte a začněte investovat ještě dnes!

14. Provize za finanční poradenství

Finanční poradenství za provize z prodaných produktů, nikoliv za fixní hodinové sazby, je největším nesmyslem finančního průmyslu.

Daňoví poradci, právníci či lékaři, ti všichni pracují za předem sjednané sazby a nikoliv za provize firem, které je sponzorují (alespoň většina). Nevidím důvod, proč by tomu mělo být ve finančním průmyslu jinak.

I ten nejčestnější finanční poradce by měl velké morální dilema, kdyby se rozhodoval mezi dvěma produkty, kdy jeden produkt bude o 1 % pro klienta výhodnější, ale u druhého to poradci kápne o 20 % z provize víc. Většina poradců by pak zvolila druhou možnost a těžko je může kdokoliv vinit. Zákazník sotva pozná rozdíl, kdežto poradce vzejde ze situace výrazně lépe.

A to je špatně.

Každý poradce by měl mít vždy primárně v zájmu dobro svého klienta a až poté sebe. Bohužel systém finančního poradenství za provize to úplně neumožňuje, a tak jsou poradci vždy se svými klienty ve střetu zájmů a jsou podněcování k finančně motivovaným rozhodnutím ve svůj vlastní prospěch. Zkrátka jde o systémovou chybu.

To, že na drahých a nepotřebných produktech poté zákazníci zaplatí za jejich životnost mnohem více, než kdyby si zaplatili dvě hodiny času se solidními poradci, se asi nemusím rozepisovat.

Honorované finanční poradenství

Pokud jdete k finančnímu poradci, měli byste si platit jejich know-how a čas. Ačkoliv jsem přesvědčen o tom, že na 99 % všech finančních problémů si vystačíte sami s literaturou či internetem, chuť konzultovat situaci s profesionálem naprosto chápu.

V takovém případě volte vždy honorovaný a bezprovizní systém poradenství, o jehož prosazení se pokouší Asociace finančních poradců České republiky.

Spousta jejích členů jako například Michala Janatová, Michal Doubek či Tomáš Rusňák jsou lidé, za jejichž čas bych si byl ochoten zaplatit i já.

15. Certifikovaní poradci

Když už jsme u poradců, tak pokud se přeci jen rozhodnete vaše finanční situace s nějakými konzultovat, hledejte především takové, kteří mají evidentně nějaké zkušenosti či reference a mohou se ideálně opřít o mezinárodně uznávané certifikace.

Mezi takové certifikace patří především zkoušky uznávané v celé Evropě jakožto zlatý standard finančního poradenství od organizace EFPA, které by měly garantovat dostatečnou proškolenost poradců.

V Čechách pak existují zkoušky od České bankovní asociace, které mají za úkol proškolit poradce v tématech jako prodej úvěrů či penzijních pojištění. Je pravda, že od roku 2017, kdy byla přísnější pravidla Českou národní bankou zavedena, se trh významně pročistil, ale pořád je co zlepšovat!

16. MLM Pyramidy

MLM, neboli multi level marketing, jsou v Čechách moc dobře známé pyramidové společnosti síťového marketingu, které spíše než na samotných produktech vydělávají na počtu lidí, kteří produkty přeprodávají.

Existuje spousta relativně neškodných MLM společností, které prodávají fyzické produkty na krásu či úklid a spotřebitelé je mají rádi. Ve finančním světě se však kupčí s produkty, které mohou zničit životy jak kupujících, tak prodávajících.

Není to tak dávno, kdy internetem koloval dokument Rada nad zlato, reportáž vypovídající o nekalých praktikách a pochybné morálce největších českých finančně-poradenských firem jako OVB. Business model těchto společností stál na prodeji dnes už nepříliš populárních investičních životních pojistkách.

To vše samozřejmě za tučné provize a bez jakéhokoliv ohledu na opravdové potřeby svých klientů.

Právě tyto společnosti dle mého názoru stojí za obrovskou ztrátu důvěry v jakékoliv finanční produkty a bude trvat ještě dlouhé roky, než se alespoň elementární důvěra většinové společnosti ve finanční poradce, investice a pojištění obnoví.

I dnes narazíte na extrémně přesvědčivé a charismatické prodejce šmejdů. Dávejte si na ně velký pozor! Pokud něco zní příliš dobře, než aby to byla pravda, není to pravda.

A podívejte se na Mikýřovo úžasnou pouť internetem na téma síťového marketingu. Garantuji vám, že to bude to nejvtipnější, co dnes uvidíte!

17. Blogy a affiliate marketing

Finanční influenceří mohou také napáchat více škody než užitku. Dávejte si proto na projekty jako Rozbité prasátko dobrý pozor!

Přesně tak, ani Rozbité prasátko by nemělo projít bez předchozího kritického zhodnocení.

Proč je to tak důležité? Finanční blogy se vás zpravidla snaží přivést na nějakou preferovanou investiční cestu. Někdo doporučuje ETF fondy, jiný zase kryptoměny či aktivní trading. Na tom samo o sobě není nic špatného, ale influenceři nenesou žádnou odpovědnost za vaše správná či špatná rozhodnutí, zatímco velmi pravděpodobně obdrží provizi za přivedení nových zákazníků, rozhodnete-li se následovat jejich rady.

To trochu smrdí MLM marketingem, že?

Mezi affiliate a MLM marketingem je opravdu tenká hranice a proto si veškerý obsah, který na webu konzumujte, důsledně ověřujte.

Influenceři mohou doporučovat i věci, s kterými nemají ani vlastní zkušenost. A vám často nezbývá nic jiného, než jim věřit. I já osobně jsem už byl osočen z toho, že mi jde jen o provize a o finančních produktech, které na blogu Rozbitého prasátka propaguji, nic nevím.

Závěrečné zhodnocení je každopádně na vás. Pokud mohu dát radu pro “etický” affiliate marketing, na odměny za konverze by měli influenceři vždy upozorňovat a služby by také měli sami používat, případně na opačnou skutečnost upozornit. A rozhodnutí následně nechat na vás, tedy čtenářích obsahu.

upozornění affiliate marketing

18. Tajné recepty

Opět si budu muset vypůjčit paralelu se zdravým životním stylem, jelikož nacházím neustálou spojitost s penězi.

Neexistuje žádný tajný recept, kdy bez změny svých základních životních návyků dosáhnete bez práce na hmatatelné výsledky v podobě zdravějšího životního stylu.

U peněz platí totéž. Sebelepší investice vás nespasí před dluhy a nerad bych vás vyváděl z omylu, kdy doufáte, že každoroční marginální zvýšení mzdy významně zlepší vaše už tak napjaté hospodaření s penězi.

Rovnice na “zdravější finanční biorytmus” je snadná:

Více vydělávejte, méně utrácejte a investujte rozdíl.

Demokratizace osobních financí

ETF fondy a finanční blogy jsou pro investiční poradce a banky jako Uber pro pražské taxikáře. Ti byli proslulí okrádáním turistů a příšerným servisem, což ve finále znamenalo rychlou adopci on-line služby, která všechny taxikáře (ty špatné i čestné) připravila o jejich monopol na přepravu osob.

To samé se děje v investičním světě, který se k nevoli bank a mnohých poradců stává stále transparentnější, což ve finále vede k vyšším znalostem investorů a nižším maržím za sjednané finanční produkty.

A to je jedině dobře, protože zrovna český finanční trh rozhodně nemá nejlepší z reputací a těžko se pak divit lidem, že se do investování příliš nehrnou

Česká scéna má stále však na čem pracovat, nicméně já jsem velkým optimistou a věřím, že se finanční trh mění k lepšímu a termíny jako “investování” či “pojištění” nebudou jen sprostými slovy menšinové skupiny lidí.

To dokazují i střípky jako je sdružení FérFintech, které založili sympatické fintech společnosti Upvest, Fondee a již zmíněné Mutumutu a které si staví na transparentnosti a informovanosti investorů, Asociace finančních poradců České republiky usilující o honorované poradenství nebo například vzdělávací neziskovka INEV, která míří na ekonomickou a finanční osvětu středních škol. Snaha se rozhodně cení!

Tak snad nás čekají lepší zítřky, kdy lidé dělají informovaná finanční rozhodnutí! Do té doby buďte opatrní a dávejte si pozor na největší lži, triky a manipulace finančních poradců, bank a influencerů.

A co vy, jaké máte zkušenosti s finančním sektorem? Zapomněl jsem nějakou častou lež či manipulaci zmínit? A kdy vás naopak přístup mile překvapil? Pište do komentářů nebo na [email protected]!

Pokračujte ve čtení!

Líbil se Vám článek?

Sdílejte na Facebook
Sdílejte na X

Mohlo by vás zajímat

Diskuze

Odběr
Upozornit na
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments

Tohle shrnutí lží a praktik by si měl přečíst každý podle mě 👍🏼😁. Opět dobrá práce Kubo.
Sám jsem zvědavý, jak dlouho bude trvat, než bankovní sektor a finanční poradci(které známe hlavně z doporučení) budou na prvních místech, co se týče důvěry a propagace. Nedávám tomu ale víc jak deset let. Spolu s popularitou krypta, blogů jako máš ty a transparentností světa investování na internetu by to mělo jít snadno.

„I já osobně jsem už byl osočen z toho, že mi jde jen o provize a o finančních produktech, které na blogu Rozbitého prasátka propaguji, nic nevím.“ Drsné. Tahle historka by mě zajímala. O co šlo? Jinak diky za tipy, aplikuju hned v dalším videu, ať si vice nacpu kapsu 😄😄 Ale vážně: skvělé shrnutí. Spousta slov, jako „zadarmo,“ či „garantované“ by měla v investorech automaticky vyvolavat nedůvěru. (A jéje, zrovna „zadarmo“ sám používám, sypu si popel na hlavu). A když o sobě poradci z Partners a OVB mluví jako o nezávislých poradcích a přitom jsou placeni bankami, jejichž produkty… Číst vice »

Na webu se vám nejspíše líbí...

Chcete ještě více
investičního
obsahu?

Odebírejte newsletter!

popup obrazek s penezi